Neue Sterne am Suchmaschinenhimmel

Vantage
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Es gibt ja derzeit einen kleinen Boom um die beiden Suchmaschinen ixquick/startpage und duckduckgo. Beide werben mit User Privacy und treten damit auf dem von Google dominierten Suchmaschinenmarkt mit einem Merkmal an, das man bei Google vergeblich sucht: Kein User-Tracking, keine Einsperrung der User in eine profitorientierte Bubble. Für viele scheint das jetzt, nach dem Ende des rein spendenfinanzierten Scroogle, der Grund zu sein, zumindest mal einen Blick auf die Neuen zu werfen und ein paar Tage zu schauen, wie denn die Suchergebnisse so sind und ob GUI und Handling angenehm sind. Aber wie sehen eigentlich die Geschäftsmodelle der Neuen aus?

Wie finanziert sich eigentlich ixquick/startpage?

„a minimum of advertisements. Some result pages show relevant sponsored results“, gerissen aus folgendem Kontext:

„Startpage is a privately held company, so we do not report financial information. We can report that we are fiscally sound and have been profitable for the last five years. To facilitate the user experience, Startpage has opted for a clean and simple user interface with a minimum of advertisements. Some result pages show relevant sponsored results which are clearly indicated at the top of the page and limited to three sponsored results per page. The presentation of these ads has been carefully thought through to safeguard users‘ privacy, and at no point does Startpage ever share user data with any third party. Startpage’s profitability enables us to invest heavily in software development and further privacy enhancements.“

Und Duckduckgo?

Erstmal 2006 10 Millionen Dollar aus der Privatschatulle von Gabriel Weinberg, dem Gründer, aus dem Verkauf seiner vorherigen Firma. Jetzt auch mit T-Shirts und Fanartikeln:

Aus dem Wikipediaeintrag geht hervor:

„In October 2011 Union Square Ventures invested in DDG. Union Square partner Brad Burnham stated, „We invested in DuckDuckGo because we became convinced that it was not only possible to change the basis of competition in search, it was time to do it.“

Also Risiko-Kapital, wie der „Erfinder“ selbst auf seinem Blog genauer erklärt.

One Response to “Neue Sterne am Suchmaschinenhimmel”

  1. Markus Euskirchen,

    Unfortunately, Apple’s Safari browser does not currently allow you to customize the search engines available from the search bar. But there is a (as always) a workaround:
    http://github.com/dmdeller/ddg-safari/downloads
    After you use this app, selecting Yahoo in the Safari search bar will search DuckDuckGo instead. Likewise, if you set your default to Yahoo in Safari Preferences, your default will actually be DuckDuckGo.

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